Rettigheder
Her kan du læse mere om dine rettigheder, hvis du har købt en vare på en netauktion og efterfølgende fortryder dit køb eller vil klage over fejl ved varen.
Ved en
netauktion står auktionsfirmaet normalt enten som sælger af varen, eller
firmaet fungerer som formidler af salget.
Fordi der er
en erhvervsdrivende sælger eller formidler, er dit køb på en
netauktion som udgangspunkt et såkaldt forbrugerkøb. Det betyder, at købet
er omfattet af reglerne for e-handel, eller fjernsalg som det også hedder, i
forbrugeraftaleloven. Det sikrer blandt andet dig en fortrydelsesret.
Købet er
desuden omfattet af de forbrugerbeskyttende regler i købeloven, fx om mangler
ved varen.
Handler, der ikke er netauktioner
Der er en del
handler på nettet, der umiddelbart ligner auktioner, men ikke er det. De kan
nærmest betegnes som "elektroniske annonceaviser", fx
dba.dk. Her kan køberne byde på varen, men det er ikke sat i
system som en auktion, hvor man følger på forhånd fastsatte regler.
I den type
handler kan det være svært at afgøre, hvilke regler der gælder. Det kan være en
privat handel, hvis sælgeren er en privatperson. Er sælgeren en virksomhed, kan
du være beskyttet af reglerne for forbrugerkøb. Det kan du også, hvis det
firma, der driver hjemmesiden, optræder som formidler af en handel mellem to
privatpersoner.
Sådan
forløber en auktion på nettet:
Du opretter en profil
For at du kan
byde på en netauktion, skal du normalt oprette en profil. Profilen skal dels
give dig adgang til auktionen og dels identificere dig som person. Det sikrer
både køber, sælger og et eventuelt auktionsfirma mod snyderi og misbrug.
Du afgiver bud
Der kan være
forskellige former for budgivning. Fx kan man på nogle netauktioner vælge
”autobud”. Det fungerer sådan, at man allerede ved første bud angiver, hvor
meget man maksimalt vil betale for varen. Hver gang ens bud bliver overgået af
en anden byder, vil ens eget bud automatisk blive forhøjet med et bestemt
beløb, indtil maksimumgrænsen er nået.
Auktionen afsluttes
Det vil
fremgå af hjemmesiden præcis, hvornår en auktion afsluttes, og det vil normalt
være den, der på det tidspunkt har afgivet det højeste bud, der er køberen. Det
kan dog på forhånd være bestemt, at fristen forlænges, hvis der stadig bydes på
udløbstidspunktet. Der kan også, som ved almindelige auktioner, være fastsat en
mindstepris, som på forhånd er aftalt mellem indsætter og auktionshus. Hvis
mindsteprisen ikke opnås, gives der ikke hammerslag.
Hammerslagsmail
Når auktionen
er afsluttet, vil køberen modtage en hammerslagsmail. Det er en bekræftelse på
handlen, og sælger vil være bundet af aftalen. Afhængigt af omstændighederne
vil auktionshuset herefter opkræve betaling og udlevere varen eller sætte køber
og sælger i forbindelse med hinanden.
Lovpligtige oplysninger du skal have
Når du har
købt en vare på en auktion på nettet, har du krav på at modtage en række
oplysninger om blandt andet sælgeren, fortrydelsesretten, og hvordan du
udnytter den. Du skal have oplysningerne på en måde, så du kan gemme dem. Det
kan fx være et brev eller en mail. Det er ikke nok, at oplysningerne står på
sælgerens hjemmeside.
Genoptagelse af auktionen
Det kan ikke
udelukkes, at en netauktion kan genoptages, selvom den fastsatte frist er
udløbet.
Det kan fx
fremgå af vilkårene, at auktionen kan genoptages, hvis der opstår nogle nærmere
bestemte tekniske problemer. Hvis der først, uden forbehold, er fremsendt en
hammerslagsmail til køberen, kan auktionshuset dog ikke efterfølgende beslutte,
at auktionen skal forlænges eller genoptages.
Hvem handler du med på netauktionen?
Når du køber
en vare på en netauktion, er dit køb som udgangspunkt et forbrugerkøb,
og det betyder, at du er sikret nogle særlige rettigheder. Men der er
forskel på, hvem du skal klage til og evt. returnere varen til, og om du kan
klage til et ankenævn.
- Du handler
med en virksomhed
Hvis
auktionsfirmaet har solgt varen i eget navn, fx fordi firmaet har
varen i kommission eller sælger egne varer, så har du handlet med en
virksomhed. Du er dermed beskyttet af de ufravigelige regler
i købeloven og i forbrugeraftaleloven om blandt andet fortrydelsesret og
rettigheder, hvis varen har mangler.
Det vil
typisk være de egentlige auktionshuse, der driver denne form for
netauktion.
Auktionshuset
står for hele salget fra start til slut. Det vil sige beskrivelse af varen,
eventuel vurdering, eventuel fremvisning og selve auktionen. De tager også mod
betaling og udleverer varen. Hvis du vil fortryde købet, har spørgsmål eller
klager, er det auktionshuset, du skal henvende dig til.
Normalt vil
du slet ikke vide, hvem der har indsat varen på auktionen. Får du problemer med
en vare købt hos en virksomhed, kan din klage behandles hos
Forbrugerklagenævnet eller et andet godkendt ankenævn.
- En
virksomhed formidler salget for en privat sælger
Når du
handler med en privatperson på en netauktion, vil det firma, der driver
netauktionen, som udgangspunkt altid optræde som formidler af
aftalen.
Når en
virksomhed har formidlet aftalen for en privat sælger, så er dit køb et
forbrugerkøb. Ved forbrugerkøb er du beskyttet af de ufravigelige regler i
købeloven og i forbrugeraftaleloven om blandt andet fortrydelse og rettigheder,
hvis varen har mangler.
Det er den
egentlige sælger, du skal henvende dig til, hvis du vil fortryde købet eller fx
klage over varen. Den egentlige sælger vil ofte være en privatperson, men det
kan også være en virksomhed, der har valgt at sælge nogle af sine varer på
auktionen.
Når den
egentlige sælger er en privatperson, kan det være svært at få behandlet en
eventuel klagesag. Forbrugerklagenævnet og de godkendte ankenævn kan ikke
behandle klager, når sælgeren er en privatperson, så du må gå til domstolene
med din klage.
- Hvordan ser
du, at købet er formidlet?
Den
erhvervsdrivende formidler vil typisk være et netfirma, der har en
hjemmeside med auktionsfunktion og standard-aftaleskabeloner. Netfirmaet vil
ofte opkræve salær af sælgeren og måske også af køber, når en handel
gennemføres.
Den, der har
indsat varen på auktionen, er den egentlige sælger og vil normalt både beskrive
varen og være ansvarlig for de oplysninger, der gives om varen. Du kan ofte
genkende denne type auktioner på, at sælgeren selv optræder på hjemmesiden
enten med eget navn eller et pseudonym.
Forbehold - købt som beset
Vælger du på
en netauktion at købe en vare med en fejl, skal du have tydelige oplysninger om
fejlens art. Generelle forbehold som fx ”købt som beset” eller ”uden ansvar”
gælder ikke. Selvom sælgeren har skrevet på regningen, at varen fx er købt som
beset, kan du alligevel klage, hvis der viser sig en mangel ved varen.
Det er især,
når du køber brugte varer, 2. sorteringsvarer, udstillingsvarer og lignende, at
du vil komme ud for, at sælgeren vil tage et forbehold for fejl ved varen.
Det kan være en ridse i et bord, en plet på blusen, eller at
aircondition-anlægget ikke virker i den brugte bil.
Sælgeren kan
kun tage forbehold for fejl, hvis han tydeligt oplyser dig om, hvad der er galt
med varen. Det kan fx være en ridse i det udstillede spisebord. Du kan så ikke
senere klage over ridsen, men du kan klage, hvis der skulle vise sig andre fejl
ved bordet.
Har
du accepteret en fejl før købet, kan du ikke klage over lige netop den
fejl bagefter. Det er sælgeren, der skal bevise, at han har oplyst dig om en
fejl før købet, og at du har accepteret fejlen.
Det er især,
når du køber brugte varer, du kan komme ud for, at sælgeren måske prøver at
stille dig dårligere, end der står i loven. Købeloven gælder også for brugte
varer.
Fortrydelsesret – køb på netauktioner
Når
du handler på en netauktion, har du normalt 14 dages fortrydelsesret.
Reglerne for fortrydelsesretten er beskrevet i Forbrugeraftaleloven, og de kan
ikke fraviges til skade for forbrugeren.
Fristen for
at fortryde er mindst 14 dage, der løber fra den første dag, efter du har
modtaget varen. Fortryder du købet, er det tilstrækkeligt, at du har meddelt
sælgeren, at du ønsker at fortryde, før fristen på 14 dage udløber. Herefter
har du yderligere 14 dage til at returnere varen.
Hvis du
fortryder, før du har modtaget varen, skal du blot meddele sælgeren, at du vil
fortryde.
Hvis intet
andet er aftalt, skal du selv betale for returforsendelse, når du vil udnytte
fortrydelsesretten.
- Lovpligtige
oplysninger om fortrydelsesretten
Når du køber
en vare over en netauktion, har du ifølge forbrugeraftaleloven krav på at få en
række oplysninger om blandt andet varen, om sælgeren og om fortrydelsesretten.
Når du modtager varen, skal du have udførlige oplysninger om, hvordan du bruger
fortrydelsesretten, og til hvem du i givet fald skal returnere varen.
Det er
formidleren og den erhvervsdrivende sælger, der er ansvarlig for at give dig
disse oplysninger.
Hvis den
ansvarlige ikke sender dig de lovpligtige oplysninger, bliver
fortrydelsesretten forlænget, så den først løber, fra de er modtaget.
Fortrydelsesretten kan forlænges i op til 12 måneder, fra du har modtaget
varen.
- Du har
handlet med en virksomhed
Din
fortrydelsesret skal som minimum følge reglerne i forbrugeraftaleloven.
Sælgeren kan altså ikke opstille sine egne regler eller lave begrænsninger,
hvis det forringer køberens ret efter loven.
- En
virksomhed har formidlet salget for en privatperson
Selvom
sælgeren er en privatperson, er du alligevel dækket af de forbrugerbeskyttende
regler i forbrugeraftaleloven. Det skyldes, at aftalen normalt vil være
formidlet af en virksomhed.
I praksis
betyder det, at din fortrydelsesret som minimum skal følge reglerne i
forbrugeraftaleloven. Sælgeren kan altså ikke opstille sine egne regler eller
lave begrænsninger, hvis det forringer køberens ret efter loven.
- Du fortryder
købet på netauktionen - hvor skal du henvende dig?
Hvis du har
modtaget varen og ikke har fået oplysninger om, hvordan du udnytter
fortrydelsesretten, må du, hvis du er i tvivl om, hvem der er sælgeren,
returnere varen til den, der har fremsendt den. Hvis du ikke har en adresse at
returnere varen til eller bliver afvist, må du i stedet sende meddelelse om, at
du fortryder til både formidler og den, der har sat varen på auktionen.
Hvis du vil
fortryde, før du har modtaget varen, skal du blot sende meddelelse til
sælgeren, om at du fortryder. Hvis du er i tvivl, må du sende meddelelse til
både formidler og den, der har sat varen på auktionen.
Klager over
køb på netauktioner
Hvis du får
problemer med et køb, må du først klage til sælgeren. Hvis det ikke hjælper,
kan du gå videre med din klage. Hvor nemt eller besværligt det er at klage
afhænger af, hvem du har handlet med.
- Du har
handlet med en virksomhed
Når du har
handlet med en virksomhed, kan din klage som udgangspunkt behandles hos Center
for Klageløsning eller et andet godkendt ankenævn, hvis den i øvrigt falder
inden for ankenævnets område.
Hvis der ikke
findes et ankenævn, der kan behandle klagen, må du i stedet gå til en advokat
og eventuelt videre til domstolene.
- En
erhvervsdrivende har formidlet salget for en privatperson, eller du har
handlet direkte med en privatperson
Når den
egentlige sælger er en privatperson, kan din klage ikke behandles af
ankenævnene. Du er derfor henvist til at gå til en advokat og eventuelt videre
til domstolene.