Hjælp
Her er link til hvordan man opretter auktioner samt en gennemgang af samtlige punkter der er under Min konto.
Betjeningspanel:
Betjenings panelet er det første du møder når du logge ind og går til Min konto. Her får du et hurtigt overblik omkring din konto, du kan se om din konto er i plus eller minus. Det er herfra du kan indbetale på din konto.
Hvis du udelukkende er på DanskNetAuktion som køber, er der ingen grund til at indbetale til kontoen idet køber aldrig pålægges gebyr for at handle.
Der er en oversigt over hvor mange bedømmelser du har modtaget, og hvor mange handler der afventer din feedback.
Har du ulæste beskeder vil de vises nederst på siden, hvor der er faneblade, så du også hurtigt kan se dine aktuelle bud, køb og salg.
Beskeder:
I medlemsområdet under Min konto - Beskeder kan du i indbakken se hvis der er andre brugere der har sendt dig en besked, du kan læse hele beskeden ved at klikke på den enkelte, hvis beskeden er relateret til en handel vises fakturaen, beskeden og der er mulighed for at sende et svar tilbage til afsenderen.
I Sendt, kan du se de svar og beskeder du selv har sendt.
Du kan fjerne beskederne fra din indbakke og sendte ved at markere i det lille felt ud for hver enkelt og trykke på Arkiv. Du kan stadig se de arkiverede beskeder hvis du trykker på Arkiv, her er de delt op i Modtaget og Sendt.
En klar fordel ved at sende beskeder via hjemmesiden er at admin vil kunne læse jeres indbyrdes kommunikation, og på den måde bedre kan tage stilling til eventuelle uoverensstemmelser.
Mine køb:
Under mine køb fåes et samlet overblik over dine alle dine købte varer, der dannes automatisk en faktura for hver enkelt købt auktion. Har du købt flere auktioner fra samme sælger, vil sælger formentligt kunne kombinere disse fakturaer, det kræver dog at leverings og betalings betingelser på auktionerne er de samme. Det er ikke noget du som køber kan gøre så meget ved.
Hvis ikke sælger automatisk sender dig en kombineret faktura når den sidste auktione du har bud på er slut, kan du kontakte sælger og efterspørge en sådan.
Har du blot købt en auktion hos sælger, kan du som udgangspunk gå ud fra den faktura der allerede er genereret. Dog bør du være opmærksom på hvis der ikke er forsendelses omkostninger på, så bør du ligeledes kontakte sælger og efterspørge en opdateret faktura hvor omkostningerne til forsendelse fremgår.
Der kan slettes en eller flere faktura af gangen, det gøres på ved at markere i boksen ved hver auktion, vælg to eller flere på listen og tryk på knappen der kommer nederst i skærmen. Vil du kun slette en enkelt kan det også gøres til højre for pågældende faktura
Selv om du som køber sletter en faktura, vil sælger stadig være i stand til at se den, det er altså kun fra din konto den er slettet.
Aktuelle bud:
I medlemsområdet under Køb finder du Aktuelle bud, du vil se en opgørelse over hvor mange bud du har placeret og se en liste med de aktuelle auktioner du har budt på
Ønskeliste:
Ønskelisten kan bruges til at overvåge auktioner der er interesse for, ved at gemme dem i ønskelisten behøver du ikke at søge flere steder efter de auktioner der kunne være noget for dig.
Har du oprette varer i din ønskeliste, er den nemmeste måde at komme ind på den ved at bruge linket i toppen, lige ved siden af log ind/ud.
Du finder den også i medlems området under Køb - Køber værktøjer.
Når du har trykket på ønskeliste vises de varer du har på din liste. Vi vil forsøge at få lavet en sorterings funktion i en fremtidig opdatering så det bliver lidt nemmere at danne sig et overblik.
For at tilføje auktioner til ønskelisten er det blot at trykke på det lille hjerte der er ved hver auktion. Du finder selvfølgelig også hjertet inde på de enkelte auktioner
Salg:
I medlemsområdet under Salg, kan du få overblik over dit salg.
Åbne auktioner:
Du finder dine åbne auktioner under salg, her kan du se hvor mange vare du har til salg og status på dine auktioner, er auktionen fremhævet osv. vil det fremgå ud for de enkelte auktioner.
Du kan redigere auktioner såfremt der ikke er bud på, slette pg oprette lignende ved blot at klikke på den ønskede funktion.
Skulle du have en eller flere auktioner du ønsker at lukke kan det gøres ved at markere det lille felt ud for hver enkelt, herved fremkommer en knap i bunden hvor det er muligt at lukkke en eller flere auktioner på en gang. BEMÆRK! Det er ikke muligt at lukke auktioner med bud på.
Planlagt:
I planlagt finder du de auktioner hvor du har sat et brugerdefineret start tidspunkt. Her vil de være at finde indtil de er startet. Der er her også mulighed for at slette eller redigere auktionerne.
Lukket:
I lukkede auktioner er der flere ting at være opmærksom på som sælger. Det vigtigste er at ALLE lukkede auktioner bliver vist som standard. Er du som sælger inde for at genstarte lukkede auktioner er det derfor yderst vigtigt at huske at vælge ikke solgt i drop down menuen inden du genstarter auktioner. I modsat fald risikere du at genstarte auktioner med varer der allerede er solgt.
Vi vil i en kommende opdatering forsøge at få lavet så man automatisk starter i ikke solgte, men indtil da, er det med at være opmærksom.
Som tidligere nævn kan du genstarte dine auktioner herfra, det gøres ved at markere i boksen ud for hver enkelt auktione der skal genstartes, ved den første markering kommer en knap til syne i bunden af skærmen, denne trykker du på når du har valgt dine auktioner ud.
Du kan ligeledes slette flere auktioner af gangen, og muligheden for at oprette lignende auktioner kan benyttes ved hver enkelt auktion.
Kladder:
Arbejder du med en auktion, men synes ikke rigtig du kan blive helt klar med den er det muligt at gemme som kladde, i stedet for at oprette auktionen nu, gemmer du den som kladde, herefter kan den findes herinde.
Har du flere kladder som du vil starte vil du ved at markere en eller flere i boksen ud for hver enkelt få en knap til oprettelse neders i skærmen.
Det er også muligt ud at starte de enkelte auktioner op hver for sig, tryk på knappen kladde til højre for auktionen, herefter får du en visning af hvordan auktionen vil tage sig ud, og her kunne starte den.
Du kan selvfølgelig også redigere og slette auktioner her på siden..
Mine salg:
Under mine salg fåes et samlet overblik over dine alle dine solgte varer, der dannes automatisk en faktura for hver enkelt solgt auktion. Har en bruger købt flere auktioner af dig, vil du kunne kombinere disse fakturaer, såfremt leverings og betalings betingelser på auktionerne er de samme. Det gøres ved at markere to eller flere auktioner i check boksene, herved fremkommer en knap nerderst på siden hvor du kan kombinere de valgte.
Den nye faktura åbner og du har mulighed for at redigere forsendelses omkostninger til en samlet fragt pris.
Selv efter en faktura er kombineret er det muligt at redigere i den hvis du opdager det er nødvendigt, men det vil ikke være muligt at tilføje yderligere faktura til en allerede kombineret.
Der kan slettes en eller flere faktura af gangen, det gøres på samme måde som ved kombinering, vælg to eller flere på listen og tryk på knappen der kommer nederst i skærmen. Vil du kun slette en enkelt kan det også gøres til højre for pågældende faktura
Selv om du som sælger sletter en faktura, vil køber stadig være i stand til at se den, det er altså kun fra din konto den er slettet.
Globale indstillinger:
Her er mulighed for at at definere en række funktioner ved markering i felterne. Her har du bla. mulighed for at sætte Ferietilstand så ingen er i tvivl om at du måske ikke lige er tilgængelig for nuværende.Du har mulighed for at uploade dit eget logo til dine salgs faktura og ikke mindst vigtigt, kan du sætte informationer om konto nr. og lignende ind. På den måde er du sikker på at køber får informationerne.
Vi anbefaler at du sætter information om konto nr. mv. i footeren på faktura, på den måde sikrer du dig at det kun er brugere der har købt noget af dig der kommer i besiddelse af disse informationer. Såfremt du modtager PayPal betaling, er det også her du kan skrive hvis køber skal dække omkostningerne til PayPal.
Du skal i footeren bruge html til at formatere din tekst, der er enkelte muligheder i editoren, men også mangler bla. linjeskift, ønsker du at indsætte et linjeskift kan det gøres ved at skrive < br > uden mellemrum mellem spidsparenteser og br
Gebyr beregner:
Selvom der ikke er mange gebyrer på DanskNetAuktion er der alligevel enkelte ting som koster lidt. Er du i tvivl om hvad en auktion vil koste dig at oprette, kan du med fordel bruge gebyr beregneren. Den finder du som meget andet i medlemsområdet under Min konto - Salg - Sælger værktøjer - Gebyr beregner
Har du ikke over 10 billeder på din auktion og skal du ikke benytte fremhævelse af varen, eller sætte mindste pris på, er der ingen grund til at bruge tiden på det, så koster det nemlig gratis.
Fragt indstillinger:
Der er mulighed for at vælge flere forskellige fragt indstillinger. Du kan tilbyde gratis fragt, sætte ens fragtpris for forsendelse til hele verden. Det er også her du kan oprette grupper ud fra lokationer, eksempelvis kunne der oprettes en gruppe for de nordiske lande og en anden for central europa osv.
Vælger du fragtfirmaer, vil du i stedet for pris skulle skrive vægt og mål ind ved oprettelse af varen.
Du finder fragt indstillingerne i medlemsområdet under Min konto - Salg - Sælger værktøjer - Fragt indstillinger
Forudfyldte felter:
Sælgers standard indstillinger
Der er mulighed for at indsætte en hel del standard indstillinger, dem finder du i medlemsområdet under Min konto - Salg - Sælger værktøjer - Forudfyldte felter
Overskrift og beskrivelse er det nok de færreste der kan bruge som forudfyldt, da det jo sjældent er det samme, men muligheden er der.
Vær derfor meget opmærksom på at dine indstillinger er de samme for alle de varer du ønsker at kunne kombinere ved et salg.
Blokerede brugere:
Du har mulighed for at blokere en bruger så personen ikke kan byde på dine varer.
Det er muligt at blokere brugere ud fra Brugernavn, E-Mail og IP adresse. En bruger kan blokeres fra at købe og fra at skrive via meddelelses systemet.
Du kan skrive årsagen til blokeringen og vælge om årsagen skal vises.
Rabat kode:
Du finder funktionen rabat koder under Sælger værktøjer. Her kan der oprettes Rabat koder. Opret en ny rabat kode ved at trykke på knappen i højre hjørne af skærmen.
Du kan frit vælge hvor stor rabat du vil give, enten i kr. eller %. Der kan sættes en udløbsdato og angives hvor mange gange koden kan anvendes.
Det er også muligt at vælge hvilke varer der skal være omfattet, dette gøres ved at indtaste vare ID, ved flere varer ska IDer adskilles med komma, hvis feltet efterlades tomt vil rabatten gælde alle de varer du har til salg..
Alle der er i besidelse af koden kan få rabatten, så du kan anvende den til en eller flere personer.
Feedback:
Feedback er en bedømmelse af de handler der indgåes på DanskNetAuktio.
Det er frivilligt om man ønsker at give køber/sælger feedback på en handel, men vi opfordrer alle til at bruge lidt tid på at give hinanden feedback.
Både for køber og sælger er det med til at sende et signal til andre brugere om hvorvidt køber/sælger er en person der er værd at handle med. Køber kan selv vælge hvor der skal handles, hvorimod sælger ikke har muligheden for at vælge hvem der køber en vare. Ved at se på den feedback en bruger har modtaget, vil det være muligt at danne sig et indtryk af personen bag.
Du kan se hvem der har givet dig feedback, hvilke handler der afventer at du giver feedback og hvilken feedback du selv har givet til andre.
Personlig information:
I personlig information kan du se de informationer der er registreret for din konto.
Du kan her opdatere kontoen, hvis du flytter eller får ny e-mail adresse mv. Det er vigtigt at sørge for at disse informationer er up to date, idet det er disse der ligger til grund for al kommunikation, både meller DNA og brugerne, men også købere og sælgere imellem.
Det vil derfor kunne risikeres at varer eller vigtig information ikke kommer frem hvis der er forældede informationer registreret. DanskNetAuktion deler ingen informationer med trediepart, de bruges udelukkende til at holde/skabe kontakt mellem sidens brugere.
Det er også her du kan ændre adgangskoden til din konto.
Kontoindstillinger:
I kontoindstillinger vises hvilken konto type du er registreret med. Der kan vælges mellem Personlig og Virksomhed, vælger du virksomhed, kommer et nyt felt frem hvor virksomhedens navn skal skrives-
I feltet Salgsfaktura brugerdefineret indhold, kan du skrive informationer du ønsker kommer med i toppen af dine salgsfaktura, se eksemplet nedenunder.
Har du en PayPal konto og ønsker du at modtage olinebetaling via PayPal kan du indtaste din PayPal email adresse i feltet her på siden. Har du ikke skrevet nogen email adresse vil du blive bedt omdet når du opretter en auktion hvor online betaling vælges som betalings mulighed.
Email påmindelser:
Der udsendes en hel del system mails, der er mulighed for at begrænse antallet af disse såfremt du ikke ønsker at modtage alle underretninger.
I medlemsområdet under Min konto - Email påmindelser er en række muligheder for at fravælge nogle af de mails der udsendes. Dog vil du altid modtage besked om køb og salg samt betalingspåmindelser.
Konto historik:
I medlemsområdet under Min konto - Konto historik kan du følge med i de transaktioner der knytter sig til din konto.
Her kan du bla. se hvor meget der er debiteret din konto ialt, og se hvor meget du har indbetalt gennem tiden.
Der er også mulighed for at anmode om tilbagebetaling af salgs gebyr hvis du har en handel der er blevet annuleret eller aldrig gennemført.
Adressebog:
Du har mulighed for at oprette en adressebog over brugere du har handlet med, det gør du i medlemsområdet under Min konto - Adressebog.